dissabte, 22 d’abril del 2017

Sant Jordi

Seleccions de Rosa inSensata es complau en mostrar-vos el text guanyador del 5è concurs de redacció competencial "Señorita Carmen". Vist el resultat, l'autor o autora ha preferit mantenir l'anonimat, tot i que no hi surt cap almirall volador. 


Sant Jordi



L’intrèpid tutor de vuitè es disposà, aquell matí de dimecres, a iniciar una d’aquelles sessions de treball tradicionals, que es repetien curs darrera curs i que donaven sentit a la seva vida professional i el feien sentir un membre útil de la seva comunitat. Igual que les sessions dedicades a explicar per què mengem castanyes per Tots Sants, per què ens disfressem per Carnestoltes i per què cal cantar nadales per Nadal, Suprema Sabiduria –malnom amb el qual el coneixien els seus alumnes, que l’havien tret d’uns antics tebeos del Capitán Trueno- es disposà, una vegada més i per vintè any consecutiu, a explicar als seus alumnes la llegenda de Sant Jordi. Malgrat el seu excel·lent estat d’ànim aquell matí, no va poder evitar que un calfred li recorregués la columna vertebral de dalt a baix en adonar-se, de forma involuntària, que encara li quedaven com a mínim vint-i-cinc sessions com aquella abans de jubilar-se.
Un cop aconseguit el silenci amb l’ajuda de vàries mirades assassines sàviament dirigides, el nostre heroi inicià la seva classe.
- Bé, nois, ja sabeu que demà és el dia de Sant Jordi, i per aquest motiu avui dedicarem la classe de llengua a parlar de la llegenda tradicional i comentar alguns aspectes d’ella que penso que són interessants i val la pena parlar-ne.
Un espès silenci, aconseguit ara sense necessitat de cap mirada homicida, seguí a aquestes paraules. Fins i tot el silenci era quelcom més que espès. Era hostil. Una mena de cansament intangible i repetit s’havia apropiat de sobte de l’ambient de l’aula.
- Per tant, si us sembla, primer llegirem aquesta versió de la llegenda, que està adaptada d’un text de Mossèn Cinto. Pau, reparteix, si us plau.
Suprema Sabiduria entregà els fulls multicopiats a un adolescent de mirada borrega que gaudia d’una incipient erupció de grans a la cara. Una formidable bastida metàl·lica comprimia els seus incisius i canins, preparats per saltar a sobre del seu interlocutor més proper. El seu cos era cobert per robes quatre talles més grans de les que li corresponien. Amb desgana, l’encarregat s’aixecà de la cadira i inicià un breu recorregut per l’aula, entregant un full a cada membre del grup-classe. Cap d’ells es dignà mirar el full. Simplement, el posaren davant seu amb les lletres orientades cap a dalt –tingueren aquest detall- i esperaren instruccions.
- Pere, comença a llegir, si us plau.
I en Pere començà a llegir. En un país molt llunyà vivia un rei que tenia una filla...
- Maite, segueix.
I la Maite continuà. Un bon dia va arribar un drac al regne...
- Xavi, continua.
I en Xavi prosseguí la lectura. I cada any el drac es menjava una donzella del regne...
- Núria, segueix.
I la Núria continuà. I el drac raptà la filla del rei i se l’emportà a la seva cova.
- Paco, continua.
- ...
- Paco, continua, si us plau...
- Per on anem?
- Què no seguies la lectura?
- No. M’he perdut.
- Doncs no t’has de perdre. Si no segueixes és impossible que entenguis la lectura.
- És que ja sé com acaba.
- Què vols dir?
- Que cada any és la mateixa història. Des que anàvem a pàrvuls, cada any ens han explicat la mateixa història. Ja la sabem. A mi aquesta història m’avorreix.
- I a mi.
- I a mi també.
- A callar! És una tradició de la nostra cultura i l’hem de respectar!
- Les tradicions són per trencar-les.
- Qui ha dit això?
- Jo – digué la Rocío-.
- I d’on et surt a tu ara aquesta vena anarquista?
- És una frase que diuen a l´institut del meu germà.
- Doncs és una frase que no m’agrada. Les tradicions s’han de respectar.
- Doncs a l’institut no han respectat gaire Sant Jordi –seguí la Rocío-. Han marxat tota aquesta setmana de colònies al Pirineu, a fer ràfting i a muntar a cavall.
- Ah, doncs sí que respecten la festa, perquè han anat a fer el mateix que feia Sant Jordi.
- Què dius, Jordi?
- Que si han anat a muntar a cavall faran el mateix que Sant Jordi. Ell era cavaller, no?
- No ens desviem del tema. Cal respectar les tradicions, torno a dir.
- Home, si són divertides i ens permeten fer festa, sí.
- Què vols dir?
- Que demà és Sant Jordi i és un dia feiner. I és el patró de Catalunya. Doncs quin patró tan bo que tenim, que no ens deixa fer festa i quedar-nos al llit fins les dotze.
- No és festa perquè els catalans som un poble molt treballador.
- Doncs quina merda de poble que som!
- Qui ha dit això? No penso pas permetre aquest llenguatge a la classe.
- Però si el Joan té raó. Tant de treballar per a què? Tu no preferiries quedar-te demà a casa dormint?
- No es tracta de què faria jo demà si fos festa. El problema és un altre, no em desvieu el tema, us torno a dir.
- Però, a veure –intervingué el Toni, la llumenera de la classe. Fins aleshores havia estat callat i s’havia mantingut a l’expectativa. Suprema Sabiduria era ara l’expectant. Segons la postura que adoptés el Toni podrien acabar de llegir el text de Mossèn Cinto o la classe derivaria en el motí del Caine-. En lloc de llegir la llegenda, que ja la sabem, fem una altra cosa. Analitzem-la de forma crítica.
- Analitzar-la?
- Sí, fem com un comentari de text. Mirem quins elements hi intervenen, com interactuen, com s’interrelacionen i de quina forma els podem interioritzar.
Suprema Sabiduria havia reconegut el seu propi vocabulari pedant en el discurs que havia deixat anar el Toni. Seria cabró el superdotat malparit aquell de merda? Se’n fotia d’ell davant de tota la classe! Afortunadament la majoria dels alumnes del grup estava lluny de captar qualsevol tipus de sarcasmes.
- Analitzem-la, Toni. Comença.
- D’entrada, Sant Jordi era un feixista de merda, un militarista fastigós que només intervé quan el drac rapta la filla del rei. On era el cavaller quan el drac raptava i es menjava les filles dels camperols? A Sant Jordi se li veu el plumero.
- Toni, mira...
- No, no, espera, que no he acabat. Sant Jordi era un cavaller. Tots sabem el paper repressor contra els camperols que va jugar el feudalisme al llarg de l’Edat Mitjana. I qui era el braç executor del poder feudal? L’exèrcit del senyor, és a dir, els cavallers, que no tenien altra cosa millor que fer en tot el dia que fer el papallona dalt del cavall i tirar-se camperoles.
- Toni, per l´amor de déu...
- Era així. Tenien dret de cuixa, no? I això era just? No! I Sant Jordi, com a membre de la cavalleria, contribuïa a mantenir aquest estat de coses. Així que tenim per patró nacional a un individu que va fer tot el possible per perpetuar una situació socialment injusta, econòmicament miserable i humanament denigrant. És per estar-ne orgullosos.
- Toni, llegeixes massa últimament. Hauries de jugar a futbol més sovint, veure la tele...
- I no només això. Què en sabem, del rei. Eh?
- Eh?
- Això dic jo, eh? El rei era un altre cabró de merda...
- Toni!
-... que fins que la seva filla no és raptada no demana ajuda. Tant li era que el drac es mengés les altres noies del seu reialme. Segur que ell ja les havia desvirgades abans i ja no li servien.
Suprema Sabiduria va haver de posar un braç a la taula per no caure a terra, ja que com sempre s’havia assegut sobre el tauler, en un patètic exercici de progressisme pedagògic.
- El rei era un monarca medieval, despòtic, sanguinari, que creia cegament que el seu poder venia de déu i per això es creia intocable. Un il·luminat que creia que tot era seu i que fins i tot ofereix a la seva filla en matrimoni a qui mati al drac. Com si la seva filla fos propietat seva.
Suprema Sabiduria va pensar que tota la culpa la tenia la mestra de Socials, que en lloc d’ensenyar als nens a apreciar la bellesa del gòtic flamíger de la capella de Sant Jordi, els inflava el cap parlant-los de les condicions de vida dels obrers durant la Revolució Industrial i feia llargs mítings en contra del capitalisme.
- I la princesa? –preguntà l´Estefania, l’amor platònic del Toni-. Què ens dius de la princesa?
El Toni va prendre aire. Li calia lluir-se. Suprema Sabiduria temia el pitjor.
- La princesa? Una figa-tova insolidària. Mentre el drac es menjava les noies camperoles ella estava molt tranquil·leta al seu castell, sense preocupar-se per elles. I quan acaba la història, es casa amb Sant Jordi sense posar cap oposició al que ha dit el seu pare. On tenia el criteri aquella noia?
- Toni, ja està bé.
- No, no està bé. És vergonyós que any rera any ens esteu explicant una llegenda absolutament classista, masclista, militarista i imperialista. Perquè, parlem d´una altra cosa...
- Encara més...?
- Sí. En contra del que diu la llegenda, aquella regió era l´hàbitat natural del drac. Van ser els humans els que van envair el seu territori. El rei tenia el comportament típic de qualsevol estat imperialista. Conquerir territori, perquè en aquella època la terra era la base de la riquesa. El drac havia de defensar-se d’aquella agressió externa. És absolutament lògic que el drac es mengés la gent. El drac era a casa seva, s’estava defensant, protegia el seu territori...
Un gran terrabastall tallà la dissertació del Toni. Suprema Sabiduria va creure per un moment que el drac entrava per la finestra i se l’anava a menjar. Però no, havia estat el Rubèn. El seu estoig metàl·lic s´havia estrellat contra el terra. Pensà en l´estrèpit que haurien sentit al pis d´abaix, on justament feien Socials. Socials? Bé, que es fotin.
- Recull l’estoig, Rubèn. I vigila que no torni a caure, guapo.
El Rubèn trigà quatre segons a entendre la primera part del missatge. Incorporà el seu immens cos alimentat des dels dos anys per ingents quantitats de pastisseria industrial, s’ajupí amb dificultats recolzant-se a la taula, estigué a punt de caure i de tirar la taula, reprimí un pet, s’aixecà finalment, deixà caure sorollosament l’estoig a la taula i s’assegué de nou. El seu cervell passà a la posició d’espera, mentre el Toni seguia a l’atac:
- Vols que entrem ara en les consideracions classistes que es desprenen de la llegenda?
- NO! Ja n’hi ha prou! Parem ja!
- No, no paro, segueixo. La sang del drac. De la sang vessada pel drac neix una rosa, símbol de l´amor. I una puta merda!
- TONI! PROU!
- No. Com es pot fer aquest simbolisme? La sang del drac, formada per les dotzenes de camperoles devorades, serveix per alimentar l´amor d'aquest parell de pijos! És una metàfora sagnant, despietada, brutal. És com quan els nazis fabricaven sabó amb els jueus! Però no te n’adones? Sobre la sang de milers de treballadors han construït les seves fortunes els capitalistes! Sobre la sang de milers de camperols ha edificat el seu patrimoni la duquessa d'alba i tots els seus avantpassats!
- ¡A mi me gutta musho bailá seviyana y montá a cabasho! –imità a la duquessa el Jaume, provocant la hilaritat de la classe. Mentre durava l’enrenou, Suprema Sabiduria intentava recompondre el seu discurs, però havia de reconèixer que el Toni l’havia deixat tocat. No només això, s’estava adonant amb pànic de què el noi tenia certa raó. En el cervell de Suprema Sabiduria, aquell adorable cavaller romàntic s´estava convertint en un mercenari justicier amb la cara mal afaitada del Clint Eastwood.
Quan el soroll va anar decreixent fins a fer audible una veu humana, Suprema Sabiduria intentà recuperar el control de la classe. Però quan anava a articular la primera paraula del seu discurs, un nou terrabastall vingué a trencar la precària calma. El Rubèn no havia interpretat correctament la segona part del missatge que Suprema Sabiduria li havia fet arribar cinc minuts abans, i el seu estoig va experimentar de nou els efectes de la llei de la gravetat. El cervell del noi sortí de la situació d’espera i el mirà esperant instruccions.
- Quiet! Deixa-ho al terra! Ja no caurà més! –ordenà Suprema Sabiduria mentre interiorment maleïa el cabró que havia instaurat l’ensenyament obligatori per a tothom fins als setze anys -. No voleu fer la llegenda de Sant Jordi? Perfecte! Vanessa, recull tots els fulls de Sant Jordi i posa’ls a la safata del paper reciclat. La resta, obriu el llibre a la pàgina cent vint-i-quatre. Pronoms febles. Feu les activitats tres, quatre i cinc. D’aquí a mitja hora les corregirem. Comenceu!
Amb més desgana que entusiasme, durant els següents deu minuts van anar apareixent a poc a poc els llibres, les llibretes, els llapis, sempre sota un murmuri constant. I mentre es produïa el miracle sempre sorprenent de veure com una classe es posava en marxa i començava a treballar, Suprema Sabiduria va seure a la butaca de la seva taula i va decidir que l’any proper, durant la setmana de Sant Jordi, anirien de colònies al Pirineu, sí senyor!. I farien ràfting pel Noguera Pallaresa, amb el Toni al davant de tot de la barca, no faltaria més!. I muntarien a cavall, i ja se n’ocuparia ell que al Toni li toqués el cavall més malparit de la quadra. I també farien puenting, mira. I el Toni seria el primer en llançar-se, i fins i tot sense corda.
- Rubèn, vols treballar?
- No puc, tinc l’estoig a terra.

**********








Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada