dimarts, 23 de maig del 2017

Escola d'estiu 1992 - 3

CURS 3.2.1/7
ELEMENTS I FETS POTENCIADORS DE LES RELACIONS PERSONALS DINS EL CLAUSTRE DE MESTRES.
(La currícula com a pretexte)

2.- Falles.

2.1.- Gènesi:
      Les falles són una de les manifestacions més antigues de la cultura mediterrània. Es té noticia de la creació de falles des de temps antics a totes les ribes de l´antic Mare Nostrum. De fet, la esfinx de Gizeh, la piràmide de Keops i el Partenó són mostres d´aquest art, certament voluntarioses, però pri­mitives a la fi. La màxima expressió de les falles renaixen­tistes la trobem al baldaquí de Bernini construït al Vaticà. Aquesta  instal.lació li va costar un ou al Sant Pare, ja que els paletes mai trobaven el moment de passar per allà i acabar d´enrajolar-li la terrassa de la Capella Sixtina.
     També és possible de fer falles a l´Escola. I és aplica­ble també la recomanació del punt 1. No convé que les persones excessivament responsables s´hi acostin massa.


2.2.- Tipus:
      Segons la seva construcció i elements, podríem establir una classificació de les falles:
    
a) Falla Estàndar: Elaborada a partir d´objectes de ceràmica borda i de poc valor -seguint l´exemple del genial Gaudí, que treballava amb rajoles d´enderroc (quina gran falla la Sagrada Família!)-, com animals de ceràmica, ampolles d´ai­gua de Lour­des, ninots de goma, etc... La modèstia de la falla estàndar es pot realçar afegint al conjunt alguna nina tipus Nancy de Famosa.

     Amb els diferents tipus de falles podem anar seguint el cicle festiu de l´any, tal com s´explica a continuació:

b) Falla dels Tres Tombs: Apropiada per muntar-la al gener. Elements indispensables, els cavalls. És fàcil de muntar-la als cursos de Cicle Inicial i Mitjà, aprofitant els Clicks de Famobil que els reis hauran portat als nens. Si la nostàlgia ens ho permet, podem utilitzar els indius i cumbois de plàstic de Comansi. Juguete comple­to, juguete Comansi.

c) Falla Folla: Apropiada per muntar-la en època de Carnestol­tes. Pot estar composta per qualsevol objecte, i tractar qual­sevol tema. Són particularment divertides les que tracten de la Reforma educativa.

d) Falla de Sant Jordi: Tal com el seu nom indica, s´ha de muntar el dia 23 d´abril. Ha de tenir tres elements indispen­sables: un Sant Jordi, una princesa (a ser possible, espabila­da. Si no la trobeu, val qualsevol cosa disponible) i un drac. Opcio­nalment, se li poden afegir altres elements: flors, gi­nesta, el lli­bre "Valencia roja" (si el trobeu)...

e) Falla de Sant Joan: Ja serem a punt de començar les vacan­ces, i seria una la­menta­ble pèrdua de temps retardar-les per muntar-la.

f) Falla de la Castanyada: Moltes castanyes, moltes castanyes, moltes castanyes, moltes castanyes. I fulles seques. Un cop acabada la falla, podem agafar-la de moscatell.

g) Falla de Tots Sants: Es basa en la festa anglosaxona del Halloween: amb pastelina, farem figures fantàsti­ques que re­pre­sentin fantas­mes. També podem incloure la foto­grafia d'al­gun membre del claustre o d'algú que en temps pretèrits n'hagi format part.

h) Falla de Nadal: Al costat del tradicional pessebre, munta­rem una forca i en ella penjarem una figura de Santa Claus, aquest WASP que ens vol robar totes les entranyables tradi­cions de la nostra terra. Si ens va sobrar alguna castanya de l'apartat f) també podem posar-la-hi.

     Els tipus de falles b,c, d, e, f, g i h són adaptacions lliures -molt- del costumari català de Joan Amades.

     Des d´un punt de vista més tolerant, proposem una última falla:

i) Falla Guarra: És molt simple: s´utilitza una nina Barbie i un Madelman (lo pueden todo) que han d´adoptar postures obs­cenes. Es poden fer competicions entre els mestres per veure qui inventa postures més estranyes, malgrat el migrat joc que donen les articulacions dels ninos. No es permetrà de consul­tar el Kamasutra. En cas de fer-la a la classe, es recomana fer-ho només als nivells superiors de 2ª etapa (7è i 8è) i sense que se n'assabenti  l´AMPA.


2.3.- Desarticulació.
      Malauradament, les manifestacions de cultura popular sempre han estat mal vistes per determinats elements socials, anquilosats en idees caduques i convencionals, mancats d´i­ma­ginació, creativitat i sentit de l´humor. Fan bandera de la seva intolerància, i no hi ha més veritat que la seva. Són aquells que el gran Antonio Machado va definir de forma magis­tral: "Mala gente que camina y va apestando la tierra".
     Si en el vostre claustre hi ha algun element d´aquests, no us estranyi que us desmunti la falla -desarticuli és la paraula tècnica- quan ningú el vegi. La falla haurà fet falli­da. Davant d´una acció d´a­questes, que pot posar en perill la teràpia, la nostra reacció serà serena i mesurada:

LA PROPERA FALLA, MÉS GROS­SA!

I QUE ELS BOMBIN!





Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada